Gör det enklare att öppna konto via telefonbanken

Presenteras av Svenska Bankföreningen

I teorin kan en bankkund öppna ett nytt konto på tre sätt; via besök på ett bankkontor, via internetbanken eller via telefonbanken. Men i praktiken så tillåter Riksgälden bara att det sker via besök på banken eller på internetbanken, inte via telefonbanken. Anledningen är de kräver att information om insättningsgaranti måste bekräftas via en fysisk eller digital underskrift. Andra länder, som Finland, har löst detta genom att kunden får tillgång till informationen snarast möjligt efter att avtalet ingåtts.

Är detta ett stort problem då? Ja, det kan vara krångligt för såväl privata kunder, som kommersiella och myndigheter. Ett vanligt exempel är konkursförvaltare som snabbt måste föra över medel till ett nytt konto och ett annat är privatpersoner som inte har tillgång till internetbank och kanske också har bekymmer med att ta sig till ett fysiskt bankkontor.

Missnöjet från bankkunderna är stort och eftersom det finns legala möjligheter att åtgärda detta, så finns det ingen anledning att vänta.

 

Läs mer om förbättringsförslaget ”Förenkla öppnande av konto via telefonbanken” här. Där finns också kontaktuppgifter i fall du vill veta mer. Förslaget har nr 32 i rapporten ”Näringslivets förslag till regelförbättringar i Sverige 2018-2022”.

Dela den här sidan