Ett effektivt om mindre kostsamt regelverk för företag.
Sänkta regelkostnader för företag.
Ett relevant uppgiftslämnande.
Minskad uppgiftslämnarbörda för företag.
NNR verkar för:
En sammanhållen process för regelförbättringsarbetet i Sverige med tydliga politiskt ansvar och ledarskap.
Tydliga och mätbara mål för regelförbättringsarbetet i Sverige.
Att företagens prioriterade regelförbättringsförslag genomförs i Sverige och EU.
Att riksdag, regering och myndigheter systematiskt utvärderar sina regelverk med avseende på bl a kostnadseffektivitet, syftet och måluppfyllelse.
Att kvaliteten på konsekvensutredningarna vid införandet av nya regelverk ökar.
Att de regleringsalternativ som är minst kostsamma för företagen och samtidigt uppfyller syftet med regelverket väljs.
Att EU-direktiv genomförs i svensk lagstiftning på ett sätt som inte försämrar företagens konkurrenskraft.
Att utgångspunkten bör vara att EU-direktiv ska införas på miniminivå i den nationella lagstiftningen.
Att konsekvenser och effekter för företagen redovisas i de fall svenska regler går utöver av vad som krävs vid ett genomförandet av EU-rätt i svensk lagstiftning.
En effektiv och enhetlig regeltillämpning av myndigheter, länsstyrelser och kommuner.
En effektiv styrning av statsförvaltningen.
Att begränsa och underlätta företagens uppgiftslämnande samt att en väg in för företagens uppgiftslämnande införs.
NNR försöker nå målen genom:
Att föra dialog med och engagera riksdag, regering, politiska partier, myndigheter, länsstyrelser och kommuner liksom EUs institutioner och OECD.
Att till beslutsfattare förmedla den unika expertkunskap i olika frågor som NNR och medlemmarna besitter.
Att informera och genomföra egna utvecklingsprojekt.
Att bevaka och informera om viktiga regelförbättringsfrågor och problemställningar till såväl intressenter som medlemmar.
Att bevaka och besvara vissa remisser genom att granska så att regler analyseras och konsekvensanalyser presenteras.