I det fall genomförandeåtgärder av EU-direktivet övervägs, som innebär att Sverige går längre än miniminivån i direktivet, menar NNR att konsekvensutredningsförordningen innebär att också konsekvenserna av dess måste analyseras/beräknas och redovisas. Enligt konsekvensutredningsförordningen ska det genomförandealternativ väljas som är ”lämpligast”. NNR menar att ”lämpligast” ska tolkas som det genomförandealternativ som uppnår syftet till lägst kostnader, dvs är mest kostnadseffektivt. För att kunna avgöra vilket eller vilka genomförandealternativ som är lämpligast behöver man göra en redovisning och jämförelse av kostnadseffektiviteten för de olika alternativ man identifierat.
NNR menar att det är av vikt att genomförandet eller tillämpningen av EU-direktiv inte medför konkurrensnackdelar för svenska företag jämfört med deras europeiska konkurrenter. Genomförandet bör därför inte vara mer betungande än det förväntade genomförandet i liknande EU-länder, eller hur dessa redan genomfört EU-reglerna. Tillämpningen bör ej heller vara mer restriktiv. För att få information kring detta bör jämförelser göras med jämförbara nordiska och andra EU-länders genomförande och tillämpning. NNR menar att genomförande av EU-regler i Sverige, i den uträckning det är möjligt, bör ske genom användning av alternativ till regler.
Vid genomförande av EU-lagstiftning är det viktigt att redogöra för hur förslaget förhåller sig till EU-rätten. Konsekvensutredningen bör i dessa fall innehålla:
- En beskrivning av vad som kan tolkas utgöra miniminivån.
- En redogörelse för de genomförandeåtgärder som föreslås.
- En bedömning av om genomförandeåtgärderna innebär att miniminivån kommer att överskridas.
- Skälen för ett eventuellt överskidande av miniminivån.
Bedömningen av vad som utgör överimplementering av Eu-regelverk bör ske utifrån följande sex kriterier, dvs om;
- Regelkrav läggs till utöver det som krävs i det aktuella direktivet.
- Tillämpningsområdet utvidgas.
- Regelgivaren låter bli att utnyttja möjligheter till undantag eller att inte fullt ut utnyttja undantag.
- Svenska nationella regelkrav behålls som är mer omfattande än vad som krävs av det aktuella direktivet.
- Direktivets krav genomförs tidigare än det datum som anges i direktivet.
- Strängare sanktioner eller andra efterlevnadsmekanismer används än vad som är nödvändigt för att genomföra lagstiftningen på ett korrekt sätt.