För de allra flest företag- och privatpersoner – är det viktigt och självklart att löpande utvärdera fattade beslut. Så borde det även vara när det gäller vår lagstiftning. I samband med den senaste grundlagsändringen år 2010 utvidgades kravet på riksdagens utskott att arbeta med uppföljning och inom ramen för sitt uppdrag genomföra utvärderingar av fattade beslut (RF 4:8). Ett annat krav på att genomföra utvärderingar för regelgivare finns i § 7 punkten 5 av konsekvensutredningsförordningen (2024:183).
Enligt NNRs uppfattning genomförs det trots detta relativt få utvärderingar av riksdagens olika utskott, givet det stora antalet beslut som fattas om nya eller ändrade regler. När det gäller kravet i konsekvensutredningsförordningen sker det i princip aldrig några utvärderingar.
De utvärderingar som i någon form genomförs sker inom ramen för kommittéväsendet, i regeringskansliets departementsserie eller genom en mängd uppdrag till olika myndigheter, då ofta med olika former av avgränsningar. Utvärderingar tycks främst genomföras av myndigheterna när det kommer till att bedöma effekterna av hur allmänna medel används, t.ex. av IFAU, Skolverket och Socialstyrelsen, men genomförs inte alls i samma utsträckning då det är företagskollektivet som får stå för kostnaderna.