Skip to content

EU

Internationellt arbete

NNR har ett aktivt engagemang i regelförbättringsarbete både på EU-nivå och inom OECD. På EU-nivå agerar NNR ibland självständigt, men ofta genom BusinessEurope. NNR deltar i BusinessEurope:s arbetsgrupp för regelförbättring på ett mandat från Svenskt Näringsliv. I vidare internationella sammanhang agerar NNR både självständigt och genom BIACs (Business at OECSs) Governance and Regulatory Policy Committee via ett mandat från Svenskt Näringsliv. NNR deltar därigenom vid möten i OECDs Regulatory Policy Committee och lämnar kommentarer på dess arbete.

Regelförbättringsarbete i EU

Kommissionen ansvarar för att planera, förbereda och föreslå ny EU-lagstiftning och policies. Arbetet utgår från kommissionens årliga arbetsprogram.

Konsekvensanalyser ska tas fram av kommissionen för lagar och följdlagstiftning som kan få signifikanta effekter. Första steget är oftast ett så kallad – call for evidence (inbjudan att inkomma med synpunkter) för politiskt känsligt och/eller viktiga nya lagar eller strategier, utvärderingar av befintliga lagar och initiativ eller så kallad fitnesskontroller av ändamålsenligheten av ett paket med befintliga lagar och initiativ. I inbjudan beskrivs det aktuella problemet och vilka mål man vill nå. Vidare beskrivs varför det behövs ett EU-initiativ, vilka alternativ man ser och förklarar vilka samråd man tänker hålla och om det behövs ett offentligt samråd med ett frågeformulär.

Call for evidence kombinerar två etapper som tidigare följde på varandra: roadmap/inception impact assessment och det eventuella frågeformuläret. Kommissionens nämnd för lagstiftningskontroll (Regulatory Scrutiny Board) är den instans som granskar kvaliteten på kommissionens konsekvensanalyser, utvärderingar och så kallad fitnesschecks. Kommissionens  konsekvensanalyser och yttrande från nämnden på denna publiceras på nätet när kommissionen har antagit förslaget.

Under själva regelgivningsprocessen samråder kommissionen oftast med berörda intressenter. För samråden finns riktlinjer och verktyg framtagna. Förutom att ge möjligheter att lämna synpunkter på ett tidigt stadium via så kallade call for evidence håller kommissionen offentliga samråd. Även när ett regelförslag har beslutats om och skickats vidare till parlamentet och rådet finns möjlighet att lämna synpunkter på förslaget.

Vilka samrådsmöjligheter som finns beskrivs på kommissionens webbsida ”Bidra till lagstiftningsarbetet”.

Där nås även webbsidan ”Kom med synpunkter!” som kommissionen skapat för att samla in synpunkter på nya och befintliga lagar och initiativ. Här nås också webbsidan ”Kom med synpunkter: Förenkla!” där förslag på förenkling och modernisering av EU-lagstiftning kan lämnas av medborgare och företag. För att få hjälp att förenkla EU-lagstiftningen och minska onödiga kostnader har kommissionen inrättat en expertgrupp, Fit for Future platform, bestående av en intressentgrupp och en medlemsstatsgrupp. Plattformen efterträder den tidigare REFIT-plattformen.

EU:s utvärderingssystem består av systematiska utvärderingar av individuella regler som kombineras med mer omfattande Fitness checks (kontroll av ändamålsenligheten) av flera till varandra relaterade befintliga lagar eller policys. Förslag till lagstiftning innehåller ofta en klausul om uppföljning av regelverket. Kommissionen anger i sina riktlinjer för regelförbättring också en princip om att utvärdera först innan nya förslag till regler föreslås. Kommissionen har vidare med start med sitt arbetsprogram 2022 infört en ”en in, en ut – princip”. Principen innebär att nyinförda bördor ska kompenseras genom att likvärdiga bördor tas bort inom samma politikområde.

Arbetet med regelförbättring kommer in i olika delar av EU:s beslutsprocess vilket åskådliggörs i nedanstående bild:


Källa: Europeiska kommissionen

Närmare information kring kommissionens regelförbättringsarbete och målsättningen med detta återfinns på kommissionens webbsida. Riktlinjer och verktyg som ska följas i arbetet finns också framtagna. Riktlinjerna för regelförbättring gäller alla steg i lagstiftningsarbetet och beskriver de principer som EU-kommissionen ska följa när man tar fram nya initiativ och följer upp och utvärderar gällande lagstiftning.

Ett interinstitutionellt avtal för regelförbättring (IIA) finns upprättat mellan kommissionen, parlamentet och rådet avseende regelförbättring. Rådet och parlamentet ska enligt avtalet också göra konsekvensanalyser av väsentliga ändringar till det ursprungliga förslaget.

Parlamentets utredningstjänst (European Parliamentary Research Service, EPRS) har en konsekvensanalysenhet som granskar kommissionens konsekvensanalyser och erbjuder parlamentets utskott att göra konsekvensanalyser av väsentliga ändringar till kommissionens förslag.

Hittills har inga konsekvensanalyser utförts av rådet beträffande förslag på väsentliga ändringar från rådet och väldigt få av parlamentet av förslag på väsentliga ändringar från parlamentet.

NNR arbetar aktivt med att driva på utvecklingen av EU:s arbete med regelförbättring och med att bidra med konkreta förbättringar av EU-lagstiftningen och processerna kring denna. NNRs-agenda-for-EUs-regelforbattringsarbete.pdf presenterar NNR sina synpunkter på EU:s arbete med regelförbättring och lämnar förslag på hur detta kan förbättras ytterligare.

NNR  arbetar också aktivt tillsammans med sina medlemmar med att lämna synpunkter och förslag till förenklingar på ärenden och lagstiftningsinitiativ som ingår i Fit for Future-plattformens årliga arbetsprogram och tas upp för diskussion och yttrande från plattformen.

 

Dela den här sidan
Tappade uppkopplingen