Pressmeddelande: NNR släpper ny rapport – Effektivt implementerad och tillämpad EU-rätt

NÄRINGSLIVETS REGELNÄMND
PRESSMEDDELANDE 15 OKTOBER 2024
NNR släpper ny rapport: Effektivt implementerad och tillämpad EU-rätt – avgörande för svensk konkurrenskraft
Näringslivets Regelnämnds (NNR) nya rapport ”Effektivt implementerad och tillämpad EU-rätt – avgörande för svensk konkurrenskraft” presenteras vid ett riksdagsseminarium imorgon. I rapporten illustreras med 13 exempel varför överimplementering och ineffektiv tillämpning fortfarande är ett problem och hur situationen kan förbättras i och med med regeringens två nya råd, Implementeringsrådet och Förenklingsrådet.
– För att den inre marknaden ska fungera fullt ut är det viktigt att de regler som beslutas gemensamt av EU:s medlemsstater är ändamålsenliga och effektiva – och inte minst att genomförande av EU-direktiv sker på ett likartat sätt i de olika medlemsstaterna. Mer restriktiva svenska tolkningar snedvrider konkurrensen genom att svenska företag påförs hårdare regelkrav och kostnader, vilket försämrar svenska företags konkurrenskraft, säger Christina Fors, sakkunnig på NNR och rapportförfattare.
Det av regeringen nyinrättade Implementeringsrådet måste komma in tidigt i processen och kunna ge input kring implementering och tillämpning i alla delar. Förenklingsrådet måste ha ett tydligt fokus på befintlig överimplementering och ineffektiv tillämpning för att kunna rätta till gamla misstag.
– En stark och effektiv mottagningsfunktion på Regeringskansliet behöver etableras så att de båda rådens arbete får genomslag. Sist men inte minst måste regeringen åta sig att följa de rekommendationer råden lämnar, eller tydligt redovisa varför man inte väljer att göra det, fortsätter Christina Fors.
Vid implementering av EU-rätt måste konsekvenserna analyseras liksom olika alternativ. Vidare behövs jämförelser med nordiska länder och ett urval av andra jämförbara EU-medlemsstater kring hur de planerar att respektive har genomfört eller tolkat EU-lagstiftning. Detta med syfte att hitta mer företagsvänliga lösningar och garantera att svenska företag inte drabbas av några konkurrensnackdelar.
– Det är troligen ingen som vill ge svenska företag sämre möjligheter att lyckas än sina konkurrenter i andra EU-länder. Det är således knappast intentionen som saknas, utan förståelsen för hur varje enskild överimplementering eller ineffektiv tillämpning riskerar att bli ytterligare en börda för redan hårt tyngda företag. Med denna rapport vill NNR ge ett ytterligare bidrag till våra beslutsfattares förståelse för hur ineffektiv implementering påverkar företagen och Sveriges konkurrenskraft- och vad som krävs för att motverka det, säger Andrea Femrell, VD på NNR.
NNRs rapport ”Effektivt implementerad och tillämpad EU-rätt” finns att läsa här.
Christina Fors, sakkunnig Näringslivets Regelnämnd
Andrea Femrell, VD Näringslivets Regelnämnd
NÄRINGSLIVETS REGELNÄMND
Näringslivets Regelnämnd är en oberoende, politiskt obunden ideell förening som verkar för effektivare och mindre kostsamma regler samt en minskning av företagens uppgiftslämnande i Sverige och EU. Föreningen har 27 näringslivsorganisationer som medlemmar, vilka representerar 300 000 företag.