Pressmeddelande: NNRs Christina Fors tar plats i Implementeringsrådet

NÄRINGSLIVETS REGELNÄMND
PRESSMEDDELANDE 30 SEPTEMBER 2024
NNRs Christina Fors tar plats i Implementeringsrådet
Regeringen har nu utsett ordförande och ledamöter i Implementeringsrådet. Ordförande blir Anders Johannesson, som tidigare arbetat som näringspolitisk expert på Lantbrukarnas Riksförbund, LRF.
Christina Fors, sakkunnig hos Näringslivets Regelnämnd (NNR), tar plats i rådet som ledamot. Det gör också Göran Grén, avdelningschef för Företagsjuridik på Svenskt Näringsliv, Anna Irani, jurist och äganderättsexpert på LRF och Patrick Krassén, policychef och expert på skattepolitik på Företagarna.
– Implementeringsrådet ska med sin breda kompetens bevaka svenska företags intressen gentemot EU-lagstiftningen och implementeringen av denna. Jag är glad över att ha fått förtroendet att ingå i rådet och ser fram emot att bidra med min och våra medlemmars erfarenheter av regelkrångel relaterat till implementeringsprocessen, säger Christina Fors, sakkunnig hos NNR.
Implementeringsrådet kan bidra både tidigt i EU:s lagstiftningsprocess och när en EU-rättsakt ska genomföras i Sverige. Rådet ska löpande ta fram analyser av rättsakter som är av särskilt intresse för företag i Sverige. Underlagen från implementeringsrådet kan bland annat utgöra en viktig del i regeringens helhetsbedömning inför kommande EU-förhandlingar och bidra med viktig kunskap inför och under förhandlingsarbetet.
– Det känns mycket bra att Implementeringsrådet nu äntligen kan påbörja sitt viktiga och efterfrågade arbete. Implementering av EU-lagstiftning i Sverige är något NNR och våra medlemmar arbetat med länge och det finns stora utmaningar för det nya rådet att ta itu med redan från start, säger NNRs VD Andrea Femrell.
Implementeringsrådet kompletterar det nyligen inrättade Förenklingsrådet eftersom råden kommer att arbeta med olika delar av lagstiftningskedjan. Förenklingsrådet ska ge regeringen förslag på förenklingar i befintlig svensk lagstiftning. Här ingår även EU-lagstiftning som redan har implementerats i Sverige. Implementeringsrådet ska däremot lämna underlag och rekommendationer om EU-rätt som ännu inte är genomförd i svensk rätt.
Christina Fors, sakkunnig Näringslivets Regelnämnd
Andrea Femrell, VD Näringslivets Regelnämnd
NÄRINGSLIVETS REGELNÄMND
Näringslivets Regelnämnd är en oberoende, politiskt obunden ideell förening som verkar för effektivare och mindre kostsamma regler samt en minskning av företagens uppgiftslämnande i Sverige och EU. Föreningen har 27 näringslivsorganisationer som medlemmar, vilka representerar 300 000 företag.